Warning: Use of undefined constant AIOFAVICON_TEXTDOMAIN - assumed 'AIOFAVICON_TEXTDOMAIN' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /var/www/html/desdemona/wp-content/plugins/all-in-one-favicon/all-in-one-favicon.php on line 37
Margit i Chile › Resa till södra chile
Skip to content

Resa till södra chile

Så i påsk hade YFU anordnat en resa först till södra chile och sen till Santiago i 10dagar, med alla utbytesstudenter som ville. Totalt var vi 36 stycken (jag ända svensken..) med 3 ”lärare” och det var huuur kul som helst! Det som var så bra är att nästan alla utbytesstudenter är så sociala och öppna och snälla så även om jag inte var bra kompis med någon (jag menar det var flera som bor nära varandra som var bra vänner innan lixsom) så var det hur lätt som helst att bli vän med alla!

Så på lördagen åkte jag med flyg till Santiago (roligt nog så träffade jag en familj jag kände + en vän som jag alltid träffar på fester :P så jag var inte helt loner :D) och kom fram till YFU kontoret i Santiago där vi väntade på att alla skulle komma fram.

Sen på eftermiddan åkte vi iväg! Och eftersom Chile är lååångt, mycket längre än man tänker sig (jag iaf) så tog det 15h att komma fram till Puerto Varas (precis bredvid Puerto Montt på kartan) där vårat hotell låg.

Här kan ni se bra vart jag nu har vart i Chile! Jag bor i Copiapó och jag har vart i städerna (norr till syd); Calama, San pedro, Antofagasta, La Serena, Coquimbo, Vina, Valparaiso, Santiago, Valdivia, Puerto Montt och Ancud. :D

(och btw så kanske det inte verkar så syd att åka endast till Ancud men här är allting söder om Santiago södra Chile :P)

Mycket bussresor… Här är Philip (från Danmark) och Matheus (från Brasilien) haha.

Första dagen åkte vi till Puerto Montt och Puerto Varas, två städer väldigt nära varandra. Dom är också väldigt ”tyska”, allting har typ tyska namn och det är för att det var många tyskar som koloniserade (?) här.

Juste, det har jag aldrig berättat men här i Copiapó finns det många araber och folk från Turkiet !

Här är Paul iaf med Puerto Montt i bakgrunden, han är världens sötaste fransman som pratar med jättestark dialekt hahah (och ja, vi pratade allihop spanska med varann, aldrig engelska!!).

Sen åkte vi till en nationalpark som var jättefin, och vattnet var vääldigt turkost pga nån metall eller nåt sånt :s.

Från parken åkte vi i båt till en ö, och alltså kolla huuuur fint!?!!  I södra Chile finns det också jättemånga vulkaner, vi såg typ 2 men fick inget kort..

Här är jag och den andra fransmannen, Sebastian på ön :). Vi hade också jättetur med vädret eftersom i södra Chile regnar det jättemycket, så innan vi åkte var det typ ”ta med dig extra skor och gummistövlar och regnjacka och extra kläder!”, men vi hade sol varje dag! :D

Nästa dag åkte vi till den stora ön (kolla kartan) Chiloé, för att se pingviner. Tyvärr hade alla åkt för vintern så det var en besvikelse, men vi fick en fin båttur iaf. Den här grejen hade dom för att vi inte skulle blöta ner oss, världens turister haha xD. Efter det åt vi också godaste lunchen med lax och empanadas med locos, ett konstigt chilenskt skaldjur :P.

Här är Tiina (från Estland) och Akvile (från Litauen) i staden Ancud i Chiloé, där vi stannade en stund och åt glass :)

En kväll fick vi gå på disko, här är några av killarna innan :D. Paul (Frankrike), Matheus (Brasilien), Rasmus & Nikolaj (Danmark), Sebastian (Frankrike), Rasmus (Danmark) och Ian (USA).

Nästa dag åkte vi till ett typ spa-ställe, där det fanns varma källor, så även om det var en pool så är vattnet uppvärmt från källorna och var ca 40 grader. Och det var awesome för först doppade vi oss i den iskalla (!) floden bredvid och sen gick vi i poolen, det var naaajs!

Sen åkte vi till Valdivia (där vi stannade sista natten), vilket var en hur fin stad som helst! Och typ lika stor som Copiapo (ca 200000 invånare). Den har en stor flod i mitten och bredvid finns en marknad där dom t ex sålde dessa alger (!!) : cochalluyo som chilenarna äter :0 (har aldrig provat och tror inte att jag vill), men de sägs iaf vara väldigt nyttiga.

Vi fick äta lunch var vi ville, så vi fattiga och som bor i städer utan McDonalds gick raka vägen dit :P hehe mums! Här är stolte Amerikansken på McDonalds hahaha (och Nikolaj brevid).

Sen så gick jag och killarna till marknaden igen och där var det fullt av dessa gigantiska sjölejon och Rasmus här hade just matat en med en fisk! uääak x)

Sen tog vi en båttur i floden och av en slump (!) satte vi, dom tre gingerna oss bredvid varann hahah hur awesome ;). Det är Dario (Tyskland), jag och Nikolaj (Danmark).

I Valdivia var också den största jordbävningen i världshistorien (1960 styrka 9,5) och i floden såg vi en båt som fortfarande låg på sne och man kan inte flytta den pga oljan.

Det här är från sista kvällen innan vi steg på bussen igen till Santiago där vi spenderade 4 dagar (kommer ett nytt inlägg snart) och det här var lamagänget haha; Rasmus, Nikolah och Ian. Btw så har jag sett lamor irl 3 ggr nu, dom är fina :)

Så allt som allt tyckte jag om södra Chile också, det var raka motsatsen från norr och mycket mer likt Sverige. Faktiskt så fanns det en del i Chiloé när jag kollade ut genom bussen och det såg exaaakt ut som Sverige, med kossor och allt :P. Men jag är ändå väldigt nöjd med att ha hamnat här i Copiapó eftersom det är annorlunda, och jag älskar öknen och sanden och inget regn ;) hehe. Plus att det varken är för stort eller för litet, t ex kan jag ta mig runt själv och snabbt, och det är inte så farligt (som i Stgo) och samtidigt så finns allt man behöver, typ bio (det enda som saknas är en bra mall, vilket dom håller på att bygga i den uttorkade floden xD, men den kommer inte va klar förrän efter jag har åkt :/).

Ps. Håll utkik på Facebook för jag har miljoner med bilder från resan som jag kommer att lägga upp där!